2008. december 12., péntek

Tóni kenyere, avagy a hagyományos milánói panettone Nemisbéka karácsonyi receptversenyére

A panettone a hagyományos milánói, mandulás kalács. Számos urban legenda kering az eredetére vonatkozóan, nekem a romantikus a kedvencem.
E szerint pár száz évvel ezelőtt egy Tóni (Antonio?) nevű pék beleszeretett egy lányba. Hogy a hölgyemény édesapját is meggyőzze arról, hogy nem érdemtelen ember udvarol a lányának, készített egy kenyeret, amibe beletett minden földi jót, pl.: vajat, likőrbe áztatott szárított gyümölcsöket, mandulát és cukrot. A lány apjának annyira ízlett az ajándékba kapott kenyér, hogy nemcsak a feleségül adta a lányát Tóninak, hanem egy pékséget is nyitott számára, azzal a feltétellel, hogy a továbbiakban is süsse ezt a kenyerét "pane Tony".
"The rest is history".
Ez a recept annyiban tér el egy átlagos panettone recepttől, hogy kovásszal indítottam. A kovász savas karakterének köszönhetően tovább (akár két hétig is!) eláll a kalács. Mivel nálunk 2 nap alatt elfogyott, ezt nem tudom hitelt érdemlően bizonyítani.Viszont az íze sokkal "igazibb" lett ettől a kis módosítástól.
S hogyan kapcsolódik ez Nemisbéka receptversenyéhez? Első körben a két hetes eltarthatóság révén, másodsorban pedig, hogy a recept 2 panettonét eredményez, melyek közül az egyiket le lehet fagyasztani és az ünnepek alatt bármikor elő lehet venni.
Hozzávalók:
A kovászhoz:
1 pohár (250ml) kovász
1 pohár langyos tej
1 pohár liszt
Ezeket összekavartam, majd szobahőmérsékleten hagytam "beindulni". Mikor már jó buborékos volt, betettem egy éjszakára a hűtőbe.
A gyümölcskeverékhez:
1 pohár aranyszínű mazsola
1 pohár vegyes aszalt gyümölcs
1/2 pohár brandy
1 tk narancs vagy citromkivonat (ennek hiányában reszelt narancs vagy citromhéj)
1 tk vaníliakivonat
Ezeket is összekavartam, és egy éjszakát állni hagytam a pulton, hogy a gyümölcsök jól magukba szívják az alkoholt.
A kalácstésztához:
380 g liszt
42 g cukor
3/4 tk só
egy ek porélesztő
1 nagy tojás
egy tojássárgája
4-6 ek víz
115 g vaj
1 pohár hámozott, pattíntott mandula
1. Másnap reggel elővettem a kovászt, hagytam, hogy kissé átmelegedjen a pulton. Ákapartam a robotgép keverőtáljába, majd hozzáadtam a lisztet, cukrot, élesztőt és a tojásokat. Bekapcsoltam a gépet, majd szépen kanalanként hozzáadtam 4 kanál vizet. Mikor összeállt a tészta, kikapcsoltam a gépet és 20 percet pihentettem (A glutén szerkezete ezalatt önmagától kialakul). 2. 20 perc elteltével belekanalaztam a puha vajat és hagytam a robotgépet érvényesülni pár percig.Majd következett a gyümölcskeverék. Legvégül pedig a mandula.
3. A tésztát egy kiolajozott tálba tettem kelni.
4. Kb két óra alatt másfélszeresére kelt a tészta.Ekkor elővettem két kisebb lábast (16 cm-esek) és sütőpapírral kibéleltem őket úgy, hogy jó magas falat készítettem. Állítólag kivajazott papírzacskóban is működik a dolog, de nekem nem volt se zacskóm, se kedvem kísérletezni.A tésztát kettéosztottam, és beletettem a formákba.
5. Kb. 2 órát hagytam őket kelni (legközelebb inkább 3 órát fogom, hogy levegősebb legyen).
6. 150 fokos sütőben kb egy óra latt megsütöttem a őket. Félúton lefedtem a tetejüket, hogy ne barnuljanak meg nagyon. Rácson hagytam kihűlni a kalácsokat.

8 megjegyzés:

Garffyka írta...

Szia, a romantikus megközelítés jó :-) Kérdés: 250 ml kovász - ezt honnan veszed/hogy csinálod/miből lesz? ha nincs, vmivel helyettesíthető?

Millie írta...

http://pakosztos.blogspot.com/2008/06/kovsz-folytatdik-kenyerezs.html

Névtelen írta...

Szia!
Olvastam én a kovászos dolgota blogodon, de nincs előttem, hogy most megcsinálom...:-) Szóval vagy teszel a csomagba kovászt, vagy panettonet, vagy a kovásztalan változat receptjét (Panettonet léci, ha lehet választani) :-D Amúgy gratula, ez is jól néz ki!
Gabi

Limara írta...

Csodaszép lett, gratulálok! :))

Névtelen írta...

ez annnyira finom és illatos!!! mindenki, aki kapott belőle egy kicsit, elkérte a receptet és ódákat zeng azóta is.
nem tudom mikor lesz legközelebb egy olyan nyugodt, esős vasárnap, amikor újra megsütöm, de a külső nyomás nem csökken :-)) köszi!
Helga

Millie írta...

Helga! Nagyon örülök!!!! És a tepertős pogis sikerednek is! Pont mondtam a férjemnek, hogy az ilyen visszajelzésekért érdemes ezt a blogot írni :-D
Millie

Millie írta...

Helga! Nagyon örülök!!!! És a tepertős pogis sikerednek is! Pont mondtam a férjemnek, hogy az ilyen visszajelzésekért érdemes ezt a blogot írni :-D
Millie

Névtelen írta...

Már megint annyira jóóóó lett. :-))
Kellemes ünnepeket!

Helga