2008. november 19., szerda

Sütőtökös pite (Pumpkin pie)

Ez a bejegyzés különös értékkel bír számomra. Ugyanis tegnap megsütöttem életem legfinomabb sütőtökös pitéjét. A dolog csak azért vicces, mert már évek óta minden ősszel elkészítem ezt a receptet, de valahogy tegnap éreztem rá igazából az omlós tészta alapra, a töltelékre és a sütési időkre.

Szóval ami eddig finom volt, most tökéletes lett. Annyit azért hozzá kell tennem, hogy ez nem a pasik ízvilága (legalábbis az én környezetemben), de a barátnőim annál jobban ugranak a témára. Ezért le is vésem a részleteket.


Omlós tészta:

225 g liszt

150 g puha vaj (csak vaj jó, a margarinnal műíze lesz)

25 g porcukor

3 ek víz


Ez lesz a végső verzióm pitealapnak. Saját fejlesztés, rendkívül finom. A titok annyi, hogy max 1 percig gyömöszköljük, tehát ahogy összeáll a tészta, vissza kell fogni a lendületet, nehogy túldolgozzuk (mert abból lesz a cipőtalp). Nem kell behűteni, ugyanis két réteg folpack között szakadás, lisztezés és bénázás nélkül vékonyra lehet nyújtani. Ekkor felső réteg folpackot lehúztam, kivajazott piteformát a tésztára tettem (fejjel lefelé) és az alsó folpackkal együtt belefordítottam a tésztát. Ezt a réteg folpackot csak azután húztam le, hogy belesimítottam a tésztát a formába. Kicsit megszúrkáltam, alufóliát tettem bele és babbal elősütöttem 180 fokon.Sajnos itt nem mértem az időt, de kb 15 perc lehetett. A fólát és babot leemeltem, kicsit még visszatettem sülni (olyan 5 percre, hogy épp elkezdjen színt kapni).


Közben elkészítettem a tölteléket:

2 csésze sült tök

1,5 dl tejszín

3 tojás

egy tk gyömbér

1,5 tk fahéj

1,5 tk őrölt szegfűszeg

0,25 tk őrölt kardamon

egy csipet só

1/3 csésze barna cukor

1/3 csésze fehér cukor


A tököt előző nap sütöttem meg. Kikanalaztam a belsejét és egy jól záródó műanyag edényben betettem a hűtőbe. Másnap az utólag még kicsorgó pár kanálnyi levét is kiöntöttem alóla (fontos, hogy ne legyen lucskos), így mértem ki a 2 pohárnyi tököt (minimum 600-650 g). A tojásokat kikavartam a cukorral és a fűszerekkel, majd a többi hozzávalót is belekevertem.Az elősütött pitére öntöttem, elsimítottam és 160 fokon még jó 40 percig sütögettem, amíg a töltelék meg nem szilárdult.

Pecan dióval díszítettem.

5 megjegyzés:

Maimoni írta...

Szia!
Gratulálok a tökéletes verzióhoz, és egyetértek: a férfiak ezt tényleg nem annyira díjazzák... Mármint a tököt. Nálunk olyannyira, hogy a legutóbbi sütőtökös quiche után (amitől én ámuldoztam-ájuldoztam), a férjem rezignáltan kérdezte meg: van még sütőtök...?

Névtelen írta...

Szia!
Na ez a másik tartozásom Bélának...
Csak én krémsajtot akarok tenni a töltelékbe a tök mellé, de ez így biztosan nagyon finom lehet! :-)
Gabi

chriesi írta...

Nagyon jól néz ki! Mmmm...

Millie írta...

Gabi! Ezen én is elfilóztam, hogy nem ártana valami kontrasztos dolog még a pitébe. A Whoopie-pie-nál nagyon bejött a krémsajtos töltelék, esetleg abbol nyomnék rá egy rácsozatot. De a sötőtökös sajttorta sem idegen tőlem :-D
Maimoni: :-D Az enyim férj szereti a tököt, de csak frissen sülve.
Chriesi: Köszi! Sajnos nincs még visszatelepítve az msn-em-em ezért tüntem annyira el. Mostanában elég sokat dolgozom :-/

Névtelen írta...

veszélyesen csábítóan néz ki!