2008. július 16., szerda

Petite brioche a tete ( Briós)

Rosszul indult ez a hét. Kaptunk egy 160 ezres villanyszámlát. Igen, először én is azt gondoltam, elnézték. Aztán rájöttem, hogy nem. Tavaly túlfizettünk, ezért nagyon lecsökkentették az általányunk. Aztán ahogy megszületett a Kapitány, háromszoros lett a fogyasztásunk, hisz itthon vagyunk, főzünk, mosunk, mosogatunk...azaz csinálják helyettünk a gépek. A gépek, mely mind "A" kategóriásak fogyasztást illetően, mert bár ebből a számlából nem látszik, én eddig tudatos vásárlónak képzeltem magam. Az energiatakarékos izzókról nem is szólok. Még a wc-ben is az van.

Szóval duzzogtam vagy másfél napig, fejben osztva-szorozva, hogy mit és hogyan a jövőben. Aztán arra jutottam, hogy márpedig nem csak hajózni, hanem sütni is necesse est. :-D

Így felütöttem a Peter Reinhart könyvem és nekiálltam brióst készíteni. Emberünk rögtön három receptet is villant a: a gazdag, a középosztály és a szegény ember briósát. Kitaláljátok, ugye? Hát persze, hogy a vajtartalom függvényében.
A gazdag ember briósa 1:1, a szegény emberé 1:4 arányban tartalmaz vajat és lisztet.
Mivel Eszter nemrég készített egy "gazdag ember" brióst, én most inkább a középosztályéval barátkoztam. Ha kiköhögjük a számlát, akkor meg maradunk a szegény verziónál...

A középosztály briósának hozzávalói:
A "kovászhoz":
fél pohár (63 g) liszt
2 tk instant élesztő
fél pohár langyos tej

A tésztához:
5 nagy tojás enyhén felverve
3 pohár (389 g) BL80-as liszt
2 ek (28,3 g) cukor
1 és 1/4 tak só
226 g vaj

egy tojás a megkenéshez

A kovász hozzávalóit összekavarjuk, kb 45 percig kelesztjük. Majd belekeverjük a tojást, a lisztet, a sót és a cukrot. Ahogy homogén masszává válik hagyjuk 5 percig pihenni, hogy a glutén elkezdjen kialakulni. Ezután kanalanként dolgozzuk bele a vajat és dagasszuk géppel 6-7 percig.
Egy kiolajozott tálba kaparjuk át a nagyon nedves, puha tésztát és fedjük le. Azonnal tegyük be a hűtőbe minimum 4 órára, de akár egy éjszakára is.
A hűtés itt arra szolgál, hogy formázhatóvá tegyük a masszát.
Másnap mielőtt kivennénk a hűtőből, döntsük el milyen méretű brióst szeretnénk. Én kicsikre vágytam, így előkaptam a családi örökség részét képező kosárkaformáimat és egy kenőtollal kiolajoztam őket. A tésztából kis darabokat szagattam, melyek kígyókká sodortam és csomót kötöttem rájuk, a kilógó rész lett a briósom "feje". Kb akkorák lettek, hogy félig lett velük tele a forma, hogy legyen helyük kelni. Így néztek ki:Egy kicsit leolajoztam őket, folpackot raktam a tetejükre, ki nem száradjanak és 2 órán keresztül kelesztettem.
Mire kinéztem rájuk, már majnem kifolytak a formákból. Lekentem őket egy tojással, előmelegítettem a sütőt és 200 fokon kb negyedóráig sütöttem.

A könyvem szerint azonnal ki kell venni őket a formából, mert különben "eláznak". Nos, ez nem jött be. Azaz a briós nem jött ki. A formából. Csak kiskanállal. Egyébként hibátlan lett, különösen a múlt héten főzött málnadzsemmel, de ezen még dolgoznom kell.Hálistennek egy fél adag még a hűtőben pihen, így holnap reggel még egy kísérletet teszek. Muffinformában sütöm, alapos vajazás-lisztezés után. Esetleg kettőt kapszliban... és update-elek hamarosan.

Update: Ezek a mai briósok. Muffinformát kivajaztam, kiliszteztem, diónyi tésztaadagokat tettem bele. Egyet papírkapszliba. A papírba beleragadt, a formákba viszont nem!

5 megjegyzés:

Névtelen írta...

és biztosan nem számoltak el valamit? ez azért jelentős különbözet!
én a magam részéről ezért nem merek belefogni olyan projektekbe, ahol órákig kell járatni a sütőt, mert mindig félek, hogy csapágyasra jár a villanyóra. ezért nem aszalok paradicsomot és nem sütök egész éjjel pecsenyét, mint a Stahl Jucus. pedig jó lenne.
na de félre a depis hangulattal, a briós állom szép!!! ha kicsit visszamelegszik az idő én is sütök már valami élesztőset.

chriesi írta...

Gyönyörűek lettek! A lekvárnak is csúcs szép színe van!

Millie írta...

Chilii! Sajnos nem. És én sütöttem fél éjjel a husit, meg több tételben aszaltam a parit is :-S
Mármint tavaly nyáron. Az idén asszem kétszer meggondolok mindent, bár az utolsó két havi fogyasztásunk gasztroblog ide vagy oda elég normál lett. Mondjuk nem járatjuk feleslegese a számítógépet, mint tavaly. És asszem a mosogatógépet is gazdaságosabban fogom használni.
Chriesi! Köszönöm! Hamarosan posztolom a lekvárt! Már a második üveget bontjuk, pedig múlt héten készült :-D

Névtelen írta...

Azért remélem a villanyszámla miatt nem adod fel a finomságok sütését-főzését :-)
N.

Mamma írta...

Sajnálom a számlát, Millie, a briósok viszont gyönyőrűek!:-)) Még a középosztályban is megállják a helyüket:-)
Régen nekem is egy csomó ilyen, különböző formám volt, aztán megelégeltem, hogy minden odaragad, mintha pillanatragasztózták volna... azokban csak zseléset lehet csinálni. Azóta csak teflonos, pici formákat veszek, na jó, az a gazdag verzió, mármint gazdagéknak:-)), de megéri.