2008. április 8., kedd

Lasagne

Ez a recept nem világot készül váltani, semmi különleges nincs benne, még csak eredetinek sem eredeti... DE! Úgy gondolom, az arányai tökéletesek, egyszerűen kivitelezhető és rettentően finom, így már egy ideje leengedtük az orrunk az egekből, és így esszük a "lazannyát" :-D. Megpróbáltam olyan részletesen leírni, hogy aki eddig konyhát is csak fényképen látott, az is el tudja készíteni!

A bevásárló lista:
-250 g lasagne tészta, én a Barilla al uovo-jára esküszöm, akármilyen drága is, de bármelyik másik tésztával is működik.
-500 g darált marhahús, lehetőleg sovány combhús
-hagyma, fokhagyma, só, bors, oregánó, bazsalikom, fahéj
-egy nagyobb répa, egy petrezselyemgyökér, negyed zeller
-sűrített paradicsom 2 nagy üveg, vagy hámozott parikonzerv, én a szüleim által befőzött paradicsomlevet használom, ezért nem tudok itt pontos mennyiséget írni
-1 liter tej, 3 evőkanál liszt, és olaj
-mozzarella 10-20 deka
-1-2 paradicsom

Először a paradicsomszószt készítem el. 1 nagy fej hagymát apróra vágok és olajon üvegesre párolok, a végén hozzáadom a zúzott fokhagymát.(Nem megégetni!) Közben aprítógéppel a répát, petrezselymet és zellert felszecskázom, minél apróbb, annál jobb, de nem legyen püré!!! 3-4 percig együtt párolom a hagymával majd rádobom a darált marhát és fehéredésig pirítom. Sózom, borsozom, oregánót, bazsalikomot adok hozzá, majd nyakon öntöm paradicsomlével. A szüleim féle paradicsomból 2 hétdecis üveggel, így elég paradicsomos és nagy mennyiségű lesz a szósz. A boltui változat sűrű, mindenképpen higítani kell vizzel! A gázt takarékra veszem és lassan bugyogtatva, fedő alatt párolom 15-20 percet. Fedő nélül összeköpködi a falat :-D Cukrot soha nem adok hozzá, akármilyen karcos ízű is a paradicsom, hanem egy késhegynyi (és tényleg nem több) fahéjjal csalok. A fahéj az ajurvéda szerint melegítő fűszer, és a paradicsomos ételeket édesebbé teszi, anélkül, hogy extra kalóriákkal gazdagítaná.

Amíg a paradicsomszósz rotyog, addig gyorsan összeütöm a besamelmártást. 3 enyhén púpos evőkanál lisztet összekeverek annyi olajjal, hogy jól keverhető, de ne híg massza legyen és 1-2 perc alatt zsemleszínűre pirítom. Folyamatos kevergetés mellett felengedem egy liter tejjel. Ha neadjisten darabos lenne, akkor egy magabiztos mosollyal előveszem a kézi habverőt, és móresre tanítom :-D
Sót, borsot és reszelt szerecsendiót teszek bele.

Az autentikus lasagne-ban ricotta van, ami nem savanyú, hanem édes tejből készülő túró, de nekem a ricottás lasagne-im mind szárazak lettek. A besamel ízvilága végül is ugyanaz, így megbékéltem ezzel a helyettesítéssel...

Na ezzel a munka nehezén túl is vagyok, ha jól csináltam még nem telt el 40-50 percnél több...bekapcsolom a sütőt, előmelegítem 200 fokra.
Fogom a kedvenc cserépedényem (lásd a képen)és vékonyan kiolajozom. Egy-két merőkanál paradicsomszószt teszek az aljára, szétterítem. Majd jön egy réteg (nálam 5db) tésztalap, zsindelytetőszerűen lerakva. Erre két-három merőkanál besamel majd paradicsomszósz kerül, majd újra tészta és így tovább. Nálam általában 3 réteg tészta van és legtöbbször jut még egy kis paradicsomszósz a tetejére. De ha nem, akkor befejezem besamellel :-D Annyi minden miatt lehet aggódni, ezen teljesen felesleges... Felkarikázom a mozzarellát és szépen felpakolom a rakás tetejére néhány paradicsomkarika társaságában. Ha épp van friss oregánóm vagy bazsalikomom az erkélyen, tépek a tetejére...
Betolom a sütőbe, és addig sütöm, amíg a sajt szépen meg nem pirul a tetején.



2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Sosem hittem volna, hogy ez nekem is sikerülhet :D
Hatalmas siker volt, köszi!!! :)
Judit

Névtelen írta...

Ma készítettem el életem elős lasagne-jét, isteni lett :)) Köszönet a receptért! :)

Üdv,
Karolina